2017. május 11., csütörtök

Az M62 Szergej mozdony

Minden az M62-est használó ország adott neki becenevet, a lengyeleknél például "Gagarin" volt, míg a németeknél "Taigatrommel", mely annyit tesz: A tajga dobja. Ez a név jól szimbolizálja a mozdony jellegzetes dübörgő hangját, melyet több száz méterről is hallani lehet !
A MÁV M62 sorozat a MÁV részére szállított legnagyobb darabszámú fővonali Co'Co' tengelyelrendezésű dízel-villamos mozdony sorozata. Beceneve „Szergej”.
Története

Az M62-t a Vorosilovgradi Dízelmozdonygyár (ma: Luhanszki Mozdonygyár) fejlesztette ki a MÁV megrendelésére. Később a típust a Szovjetunióban és néhány más volt szocialista országban (Mongólia, Kuba, Lengyelország) is üzembe állították. A sorozatot hazánkba 1965 és 1978 között szállították M62 001 és 270, széles nyomtávú változatban pedig M62 501 és 519 közötti pályaszámokkal.

A NOHAB-ok történetét feldolgozó tanulmányában Mezei István vasúti főtanácsos azt állítja:

valójában már az első M61 sorozatú mozdony Magyarországra érkezése előtt, 1963. április 2-án aláírták az M62-es, szovjet gyártmányú Szergejek beszerzésére vonatkozó műszaki keretmegállapodást. Az erre épülő államközi szerződés alapján a gyártónak 1964-ben 20, 1965-ben 32 tehervonati dízelmozdonyt kellett szállítania.
Bár az első darabot már 1964-ben le kellett volna szállítani, végül egy éves csúszással kaptuk meg, s ez után 1965 és 1978 között még további 288 darabot vettünk az kelet-ukrajnai gyártól.

A hetvenes évek végén 3 darab széles nyomtávú mozdonyt átalakítottak normál nyomtávolságúra, így a hagyományos M62 sorozat 001-től 273-ig terjedt. A normál nyomtávolságú mozdonyokat az egész országban szétosztva megtalálhatjuk, míg a széles nyomtávú mozdonyok a Záhony–Fényeslitke–Eperjeske átrakó körzetben dolgoznak, záhonyi telephellyel. Bár az M62 sorozat alapvetően tehervonatok vontatására lett beszerezve, már a kezdeti időktől használták nehéz személyszállító vonatok továbbítására. Saját fűtőgenerátor híján a fűtési szezonban kezdetben kazánkocsival, később VFK villamos fűtőkocsival kiegészítve közlekedtek. Nagy szerephez jutott a sorozat a Balaton két partjának nyári csúcsforgalmában is, eleinte mind a kanizsai, mind a tapolcai, utóbb már csak az északi parti vasútvonalon.

A sorozat jelentősebb selejtezése az igények csökkenésével 1991-ben kezdődött, darabszámuk a selejtezésekkel és külföldi eladásokkal mintegy a negyedére csökkent. Jelenleg 85 darab van állományban. Szolnok, Szeged, Záhony, Ferencváros, Dombóvár, Hatvan, Miskolc, Szombathely, Székesfehérvár és Debrecen között vannak elosztva.
Érdekesség

Az M62-esekben gyárilag egyáltalán nincs fűtés. Ez első pillantásra, az orosz telek ismeretében talán meglepő, ám racionális oka van: a szovjet személykocsikban abban az időben még szenes kályhákkal fűtöttek.

Ahogy egyre több M62-es érkezett Magyarországra (a szovjet típusból végül összesen 300-at vett a MÁV), és egyre több gőzmozdony állt le, a vasútttársaság kénytelen volt a téli menetek egy részéhez is Szergejt használni, annak ellenére, hogy ez műszaki szempontból sosem volt megalapozott döntés. Ahhoz, hogy a Szergej ne csak húzzun, hanem fűtsön is, egy fűtőkocsit (a vasúti szleng szerint "Rezsót") kellett a mozdony és a vasúti kocsik közé iktatni - ettől a megoldástól azonban a szerelvények fogyasztása alaposan megnőtt. Téli üzemmódban egy M62-essel vontatott személyvonat dízelolaj-fogyasztása nagyjából a duplája volt egy saját fűtésű NOHAB-énak.
Tiszaföldvári kép a 2013. június. 6-án isaszegről szentesre továbbított katonai szállítmányt húzó 001-esről.
Eredeti műszerfal

MÁV "Szergej "M62


Szerkesztette: Vadász Ili
Források: Google

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése